תשניק סב לידתי

תשניק סב לידתי, הינו מצב חירום המצריך אבחון וטיפול מהיר. כשל באבחון ובטיפול עלול לגרום נזק חמור לעובר, שבמקרים רבים מהווה עילה לתביעת רשלנות.
תשניק סב לידתי
0
(0)
תוכן העניינים:

מהו תשניק סב לידתי

תשניק סב לידתי (אספיקציה) זהו מצב של מצוקה עוברית ובו ישנו כשל חמור באספקת החמצן והדם לגופו של העובר, דרך כלי הדם בחבל הטבור, במהלך הלידה או זמן קצר אחריה. את התשניק לרוב ניתן לזהות טרום הלידה ולטפל בו ביעילות בהקדם, אי זיהוי בזמן או טיפול לקוי עלול לגרום לנזקים נוירולוגיים ומוחיים בלתי הפיכים (פיגור שכלי, שיתוק מוחין, פגיעה עצבית היקפית ועוד) לעובר / תינוק.

סוגי רשלנות רפואית במקרים של תשניק סב לידתי

איחור באבחון –  זאת, כתוצאה מכשלים מקדימים הקשורים לאי ביצוע בדיקות הריון רלוונטיות, או פענוח שגוי של בדיקות / התעלמות מסימנים ותסמינים אשר עלולים להעיד על אספיקציה. בין גומרים סיכון אלה: סכרת הריון, היפרדות שלייה, חבלה בבטן האם, כליאת כתפיים ("פרע כתפיים"), קריעה של חבל הטבור וכן בבדיקות המוניטור במסגרת ההריון שיכולות להראות על תנועה מופחתת של העובר וירידה בדופק. כל עיכוב באבחון, אבחון לקוי או התעלמות מגורמים אלה עלול להוביל לנזקים כבדים עד למצב שהוא בלתי הפיך, מה שמהווה עילה לתביעת פיצויים.
 
רשלנות בטיפול בתשניק – ברגע שהתשניק מאובחן יש לטפל בו במהירות ובמקצועיות, טיפול לא יסודי או איטי עלול להוביל לנזק לעובר. כשלים נפוצים הם החלטה על ביצוע שיטת טיפול לא מתאימה, כמו למשל בחירה בלידה מכשירנית על פני ניתוח קיסרי כשיש מקום לכך, ביצוע לידה מכשירנית על ידי רופא שאינו מוסמך לכך ועוד.
 
רשלנות לאחר חילוץ היילוד עקב פגיעה איסכמית – פגיעה איסכמית הינה מצב של אי הספקת דם לאיבר / רקמת גוף / פגיעה בכלי דם מה שעלול להוביל לנזקים חמורים לעובר ללא מתן טיפול הולם. במקרה של חשד לפגיעה ביילוד (סימנים של כחלון, חיוורון, רפיון של השרירים, לחץ דם נמוך) יש לבצע בדיקות מקיפות ע"י גינקולוג מומחה ושימוש בטכניקות רפואיות מקובלות (בין אם זה טיפול תרופתי, הנשמה, אקמו ועוד) על מנת למזער נזקים ליילוד.

תביעת רשלנות רפואית במקרה של מצוקה עוברית

ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית לאחר תשניק סב לידתי במקרים בהם ניתן להוכיח כי:

  • חלה רשלנות באבחון או עקב טיפול לקוי בתשניק כפי שצוין לעיל
  • נגרם נזק נוירולוגי קבוע ובלתי הפיך ליילוד
  • קיים קשר סיבתי בין ההתרשלות של הגורם הרפואי לנזק זה.

ההוכחה לקשר סיבתי זה נמדדת בעמידה בקרטריונים ייעודיים לכך שנקבעו במסגרת 2 מסמכים רלוונטיים – מסמך הקונצנזוס וכן דו"ח ACOG – דו"ח זה אשר פורסם ב-2002 כולל קריטריונים דומים אשר מצביעים על מצבים קשים בלידה עם שינויים קלים בלבד.

מסמך הקונצנזוס – קריטריונים המצביעים על נכות נוירולוגית קבועה שנגמרה עקב היפוקסיה

מדד רפואיערכיםהערות
בדיקת PH בדם הטבוריערך נמוך מ-7 (מצביע על חוסר חמצן חריף) וערך בסיס גדול או שווה ל- 12
פגיעה מערכתית (אנצפלופתיה נאונטלית) -בעוברים שנולדו אחרי שבוע 34 של ההיריון
שיתוק מוחין-מסוג קוודריפלגיה ספסטית או דיסקינטית
ציון אפגר (APAGR)0-6מבחן להערכת מצוקה של היילוד (מראה, דופק, הבעת פנים, מתח שרירים ונשימות)

תהליך הגשת התביעה

במקרה של תשניק סב לידתי או חשד לכך בעקבות נזק שנגרם ליילוד יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין ידאג להשיג את המידע דרך המוסד / גורם רפואי המטפל, מידע זה כולל תיעוד רפואי מלא החל ממעקב ההריון ועד הלידה ולאחריה.

על כל מקרה, חשוב לשמור על כל תיעוד רפואי רלוונטי, כולל הפניות ומכתבי השחרור על מנת לקבל מידע רפואי אודות שהתרחש בלידה. חשוב גם לנסות גם לקבל כמה שיודע מהרופא המיילד, כשתשובות מתמחקות ולא מספקות עלולות להגדיל את החשד לכך כי היתה רשלנות.

כמו כן, תתבצע פניה לחוות דעת של מומחה רפואי, מכיוון שבמקרה הספציפי הזה יש צורך בבדיקות של גינקולוג (בחינת רשלנות בהתנהלות בשלבי הלידה) ונוירולוג (לשם הערכת הנזק הנוירולוגי עקב התשניק, אם יש קשר כזה) יש צורך ב-2 חוות דעת רפואיות.

שאלות נפוצות

ההשלכות של רשלנות בתשניק סב לידתי הינן חמורות ועלולות לגרום נזק כבד ובלתי הפיך ליילוד. גובה הפיצויים נגזר מכל ההשלכות של נזקי התשניק, אם זה כאב פיזי, מוגבלות שכלית, אובדן השתכרות, הוצאות על טיפולים, דיור מתאים וכל הוצאה רלוונטית עבור הצרכים הייחודיים והחיוניים עבור הניזוק, כשגם הנטל על ההורים נלקח בחשבון (התמקדות בדאגה וסיפוק צרכי הילד על חשבון העבודה). נכות חמורה יכול להגיע לסכום של מיליונים ואף לסכומים של עשרות מיליונים בחלק מהמקרים.

גורמים שונים עלולים להוביל לתשניק, ביניהם: סכרת הריון, סיבוכים ברחם, כליאת כתפיים, כריכת חבל הטבר סביב צוואר היילוד,  היפרדות שלייה ועוד.

ישנם קריטריונים רפואיים מקובלים שבמידה והם מתקיימים ניתן להצביע כי חל נזק רפואי ליילוד כתוצאה מתשניק סב לידתי. קריטריונים אלה מעוגנים במסמך הקונצנזוס שבוחן אם נגרם נזק נוירולוגי ודו"ח ACOG שבוחן אם יש קשר בין המצוקה בלידה לשיתוק מוחין.

יש לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ובדגש בתחום הלידה. עורך דין מנוסה יבחן את המקרה באופן ראשוני, ידאג לאסוף את כל המידע הרלוונטי ויעביר את המידע אל רופאים רלוונטיים מומחים על מנת שיספקו חוות דעת רפואית מקצועית אשר תוגש לבית המשפט ולה יש משקל גדול בהחלטה בית המשפט.

כמה המאמר היה יעיל?

לחץ על הכוכב על מנת לדרג את המאמר!

דירוג ממוצע 0 / 5. מונה הצבעות: 0

אין הצבעות עד עתה. היה הראשון לדרג את המאמר.

As you found this post useful...

עקוב אחרינו ברשתות החברתיות!

שתפו:
מאמרים נוספים:
קרעים בלידה
רשלנות רפואית קרעים בלידה

קרעים בלידה עלולים לגרום לכאב, לפגיעה ביחסי המין ולבעיות רפואיות נוספות. במקרים בהם הקרעים הם תוצר של רשלנות רפואית ניתן להגיש תביעת פיצויים.

רשלנות רפואית במתיחת בטן
רשלנות רפואית בניתוח מתיחת בטן

0 (0) ניתוח מתיחת בטן אשר הינו ניתוח פלסטי אלקטיבי (למטרות אסתטיות ולא רפואיות) הינו הליך המורכב הדורש הכנה ומיומנות גבוהה של הצוות המטפל, במידה

רשלנות רפואית בניתוח מוח
רשלנות רפואית בניתוח מוח

0 (0) ניתוח מוח הינו הליך המורכב הדורש הכנה ומיומנות גבוהה של הצוות המטפל, במידה ונמצא כי חלה רשלנות של גורם רפואי במהלך הניתוח תיתכן

צור איתנו קשר